Uit eten: klant stelt doggybag op prijs

Als restaurants een doggybag aan zouden bieden, zou 68 procent van hun klanten daar gebruik van maken. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, onderzoeksbureau CREM en restaurantwebsite iens.nl.

Jaarlijks wordt naar schatting voor 235 miljoen euro aan voedsel weggegooid in de horeca. Het onderzoek geeft antwoord op de vraag of de consument rekening houdt met duurzaamheid bij het uit eten gaan. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vier consumenten regelmatig zijn bord niet helemaal leeg eet in een restaurant, bij bijna de helft gebeurt dat soms. Zij laten 10 tot 30 procent van hun gerecht liggen.

Om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan, kan een restaurant een doggybag aanbieden (restant van de maaltijd, netjes verpakt), of verschillende portiegroottes. De consument vraagt nog niet actief naar de doggybag, omdat dit niet gebruikelijk is in Nederland. Een meerderheid (68 procent) van de consumenten zou er wel gebruik van maken, als dit werd aangeboden. Evenals dat zij positief staan tegenover het zelf samenstellen van de (hoeveelheid van de) bijgerechten en het tijdig annuleren van een reservering.

Hoewel de kwaliteit van eten en de sfeer van het restaurant voor de consument het belangrijkste zijn, is voor de meerderheid van de consumenten de duurzaamheid (op het gebied van voeding) ook erg belangrijk. En 81 procent wil ook best wat meer betalen voor duurzame producten.

Om de horeca te verduurzamen is een samenwerking tussen consument en horecaondernemer noodzakelijk. Milieu Centraal, CREM en iens.nl starten een pilot waarin restaurants via iens.nl aan hun gasten laten zien of zij bijvoorbeeld biologisch vlees serveren, of verschillende portiegroottes aanbieden. Via dit online duurzaamheidsprofiel wordt de horecaondernemer beloond voor de activiteiten die hij onderneemt en krijgt de consument de mogelijkheid om een duurzame keuze te kunnen maken.
Bron: milieucentraal.nl