30 procent meer biologisch

De Supermarkten verkopen bijna 30 procent meer biologische producten. De consumentenbestedingen aan biologische voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 29,1 procent gestegen naar 195 miljoen euro.

Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen (44%), gevolgd door vleeswaren (40%) en eieren (36%). AGF (aardappelen, groenten en fruit) is goed voor 25,9% aandeel van de biologische omzet en blijft zuivel (24,7%) nog net voor als grootste productgroep.

Supermarkten zorgen voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland. Natuurvoedingswinkels melden een groei van 5 tot 10 procent, een percentage dat al jaren stabiel is. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de 800 miljoen uit zal komen; ongeveer de helft van de verwachte totale omzet aan duurzame voeding in Nederland.

De cijfers, die zijn gebaseerd op kassa scangegevens, zijn afkomstig uit de Monitor Duurzaam Voedsel die door het onderzoeksinstituut LEI van de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I is samengesteld.