Stop de ontbossing voor biodiesel

Voor palmolie wordt op grote schaal tropisch regenwoud en veenbos kaalgekapt. Mensen worden door plantagebedrijven van hun grond verdreven en zeldzame dieren en planten, zoals tijgers en orang oetans, verdwijnen. En toch zullen en moeten onze auto' s straks rijden op biobrandstof gemaakt van palmolie. Tenminste, als aan de wensen van de oliepalmlobby tegemoet wordt gekomen. Helaas lijkt de Europese Commissie haar oren naar deze lobby te laten hangen.

Oliepalmplantage = bos = duurzaam
Met dit wisseltrucje moet palmolie voor onze biobrandstoffen duurzaam verklaard worden. In een uitgelekt document van de Europese Commissie wordt de toepassing van ' duurzaamheidscriteria' toegelicht. Daarin staat dat het veranderen van bos in oliepalmplantage niet als ontbossing hoeft te worden geteld. De commissie gaat voorbij aan het feit dat de toch al zwakke duurzaamheidscriteria voor het gebruik van biobrandstoffen, juist bedoeld zijn om ontbossing tegen te gaan.
 
Extra vraag  = extra expansie
Europa stelt bijmenging[2] van biobrandstoffen voor vervoer verplicht. Deze gegarandeerde afzetmarkt is een aanjager voor extra uitbreiding van oliepalmplantages, vooral op voormalige bosgronden in Maleisië en Indonesië. Omdopen van oliepalmplantages tot bos zet de deur wagenwijd open voor extra kap voor foute monocultuurplantages.

Ontbossing gelegaliseerd
De Indonesische Minister van bosbouw heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Hij liet afgelopen week  prompt weten aan een wet te werken, waarmee oliepalmplantages de status van ‘bos’ zouden krijgen. “Dit is niet alleen een aanjager voor de kap van ons woud, maar maakt ontbossing ook nog eens legaal,”  aldus Teguh Surya van onze Indonesische partnerorganisatie WALHI. 
Bron; milieudefensie.nl