De macht ligt bij de burger

"Vroeger wilde vooral langharig tuig met geitenwollen sokken onbespoten groenten. Nu worden Amsterdamse yups niet serieus genomen zonder meergranenbrood en bio-eieren in hun boodschappenmand." Dat schrijft de Nederlandse krant De Pers, afgaande op verschillende trends. Dit voorbeeld toont hoe het de gewone burgers zijn die iets in gang kunnen zetten.

Op vraag van buurtbewoners
Vorige week opende Estafette in Amsterdam-West zijn achttiende biologische eetwinkel. Dat is al de vierde in de hoofdstad. Hij kwam er nadat 700 buurtbewoners hun handtekening onder een petitie van een lokale boekhandeleigenaar hadden gezet. Daarin maakten ze hun behoefte aan een biologische winkel kenbaar. Estafette-directeur Koos Bakker zag de locatie aanvankelijk niet zo zitten, maar ging toch voor de bijl. Het zijn de eigenwijze consumenten met hun ‘bottom up’-acties die volgens hem het meeste bereiken. "Dat leert de geschiedenis. De biologische beweging in Nederland is ontstaan uit consumentenkringen en kleine winkeltjes. Ze heeft niets te danken aan de overheid of politiek."

Belang van een goede structuur
"Veel idealen zijn als gevolg van verkeerde structuren de kop ingedrukt", vindt Bakker. "Niet bij Estafette. Daar is het eigendom en kapitaal van de gehele organisatie ondergebracht bij een stichting. Het kan niet verkocht worden. En de winst gaat terug in de biologische keten. Als een kringloop."

 

Lees het hele artikel op www.depers.nl